Skolens logo

Valgfag 9. årgang

Eleverne i 9. klasse vælger ét valgfag. Faget er 2 lektioner om ugen og vælges for et år ad gangen.

Digital tilmelding: LINK

____

Der skal vælges senest onsdag den 20. april.

Eleven skal være logget på google med thistedskolermailen for at tilgå tilmeldingsskemaet.

Fysisk træning og løb

Dette valgfag er for dem som ønsker sved på panden, og som ikke er bange for at få pulsen op.
Undervisningen vil være en blanding af klassisk styrketræning i motionscenter, crossfit, cykling og løb.
Du skal forvente teori indenfor emnerne anatomi, fysiologi og kost.

Krav:
Du skal kunne lide at presse dig selv både mentalt og kropsligt.
Du skal møde omklædt og klar.

Madkundskab på Tingstrup Skole

Vi bygger ovenpå på det, du har lært allerede.

Er du interesseret i at lave mad og bage, elsker du at eksperimentere og udfordre dine smagsløg, holder du af sund mad, god mad, fremmed mad, gammeldags mad og bagværk, så er madkundskab som valgfag et godt valg.

Vi arbejder med maden i et helhedsperspektiv: sundhed, bæredygtighed, råvarer, sæsonvarer og historisk mad.

Vi øver os i at tilberede, servere og smage på det tilberedte lækre mad.

Samarbejde for et velfungerende køkken og undervisning er en vigtig disciplin og vægtes højt.

Ungtræner+

Valgfaget er for alle, der gerne vil dyrke sport og blive bedre til at spille sig selv på banen!

Du får en uddannelse til ung træner, hvor du gennem praksisorienteret undervisning får en grunduddannelse som hjælpetræner, der giver kompetencer, som kan benyttes i foreningslivet.

Valgfaget er en blanding mellem praktiske trænerøvelser indenfor idræt og bevægelse, teori og refleksion. Du vil på dette valgfag:

1. Opnår kompetencer i planlægning, implementering og formidling af idræts- og foreningsaktiviteter.
  2. Få teori og værktøjer til at blive en god træner
  3. Lære dig selv bedre at kende i forskellige situationer og blive bedre til at spille dig selv mere på banen

Du vil igennem dit forløb skulle afprøve teorien i praksis fx med frikvartersaktiviteter for 2.-3. kl./i vores SFO og/eller ude i lokale foreninger (med idræt efter eget valg).

Du skal forvente at noget af valgfaget derfor vil ligge uden for skolens område og/eller uden for skoletid, hvilket gør, at du ind i mellem også vil have tidligere fri..

Efter gennemført forløb får du et certifikat, som vil kunne bruges til at få et trænerjob i de lokale foreninger.

Så hvis du har mod på og lyst til at få en grunduddannelse som træner, er UNGTRÆNER+ valgfaget du skal vælge i det kommende skoleår.

Friluftsliv

Valgfaget for dig der er klar på tur, natur og frisk luft. På valgfaget vil vi arbejde med traditionelt friluftsliv, hvor vi laver bål, orientering, bygger shelter og arbejder med planlægning af tur. Vi skal også prøve forskellige friluftsaktiviteter i naturen. Det kunne være mtb i skoven eller kajak på fjorden.

På valgfaget friluftsliv vil der være to ture med overnatning. Begge ture er obligatoriske at deltage i.

Kunstnerværksted

Kunstnerværkstedet er det virkeligt kreative valgfag, hvor kreativitet, nye ideer og lyst til at realisere ideerne er det vigtigste.

Du lærer at male flotte, eksperimenterende malerier og fremstille spændende collager og skulpturer ud fra dine egne ønsker.

Vi bruger maling, sand, stof, forskellige metaller, snor, ståltråd, lyse og mørke træsorter, sten, ler og meget andet.

Du lærer at modellere spændende, kunstneriske skulpturer, relieffer, fade og krukker i ler, og du får chancen for at lave spændende, unikke smykker.

Har du lyst til at lære at dreje keramik på en professionel sparkeskive, kan du også det. Vi bruger flere slags ler og flotte glasurer. Vi brænder alle unikke, håndlavede ting i en professionel keramikovn ved 1.050 grader. Det er vildt spændende.