Skolens logo

Skoleudviklingssamtale

Der blev afholdt skoleudviklingssamtale mellem forvaltningen og Tingstrup Skole den 12. oktober 2023:

Til  skoleudviklingssamtalen var der fokus på to områder:

1. Skolens faglige niveau

2. Elevernes trivsel

Ad1

Skolen er meget bekymret for de seneste to års resultater til afgangsprøver. Det betyder at vi vil arbejde med at resultaterne igen kommer tilbage på sporet.

Skolen vil inddrage forældrene i dette arbejde bl.a. ved at give forældre indsigt i hvordan man bedst støtter sit barn i at blive klar til at gå til prøve.

Ad2

Skolens trivselsresultat placerer sig fint og vi arbejder fortsat med at elever oplever god trivsel på skolen.

Trivsel er derfor altid på dagsordenen når vi har skole-hjemsamtaler og forældremøder.

2022/23

Den 22/3 2023 havde skolen skoleudviklingssamtale med deltagelse af forvaltningen.

Her følger en opsamling på samtalen, der viser hvilke fokuserede områder skolen arbejder med.

Faglig progression

På Tingstrup skole lægger vi vægt på at alle klasser klarer sig godt. Vi følger klassernes faglige udvikling, og arbejder med holddeling ofte med en ekstra lærer, så der kan co-teaches. Det fremmer det faglige niveau.

Vi arbejder med, at de enkelte elever ved hvad og hvorfor de er i gang med at lære. Vi ved at indsigt i egen læring er motiverende og fremmer læreprocesser. Det betyder at alle elever har en rolle og kan fortælle om egen læring til bla, skole/hjem-samtaler.

Vi arbejder med det faglige på tværs af årgange. F. eks kan det være læseforløb med højtlæsning, som de ældste elever skal mestre til afgangsprøve i dansk. Vi træner dette ved at de store øver sig, hvorefter de læser for skolens yngste elever, der gerne lytter. Sådan et lille forløb kan du se en lille film om her.

Video fil

Vejledere

På skolen har vi tre læsevejledere, en matematikvejleder og to AKT -vejledere som arbejder med elevers trivsel og faglige progression. Det kan betyde at enkelte klasser eller årgange har ekstra bevågenhed og hjælp i perioder. Vi arbejder med at sætte tidligt ind, når klasser har brug for en ekstra indsats.

Med baggrund i data, f.eks. test resultater og trivselsundersøgelser, sættes der forløb i gang, og her er typisk mere end en lærer pr. klasse.

Overgang til en ny afdeling

Når eleverne skifter afdeling, arbejder vi med gode og trygge overgange. Der overleveres viden om elevernes faglige og sociale trivsel til nye lærere, som møder eleverne med anerkendelse og respekt - og derfor vægter trivsel og tryghed i elevens nye sammenhæng.